Študent Compozitive Peter DominikA jeho cesta cez Compozitive a VFX!

“Ja osobne som zástanca myšlienky, že nikdy sa netreba prestať učiť. Je dobré zdielať svoje techniky a učiť sa nové techniky od rôznych ľudí.”

Peter Dominik

 Ahoj Peťo! Ty si mojím “najstarším študentom“ a preto som ťa vybral na prvý rozhovor zo študentov Compozitive. Vieš sa ľuďom predstaviť odkiaľ pochádzaš, ako si sa dostal k vizuálnym efektom a čo a kde dnes momentálne robíš ?

Nazdar Vlado! Pochádzam z Popradu. K vizuálnym efektom som sa dostal postupom času. Môže za to ale pravdepodobne jedna osoba, ktorej som za to dodnes vďačný. O vizuálnych efektoch som sa dozvedel asi pred 4 rokmi vďaka môjmu učiteľovi Máriovi Karasovi, (ktorý je mimochodom veľmi talentovaný hudobný skladateľ (www.mariokaras.com) keď sme namiesto hodín gitary fascinovane pozerali VFX breakdowns od TOP vfx štúdii. Dodnes na to s radosťou spomínam. Dovtedy som vôbec netušil, že sa dá niečo takého robiť. S 3D tvorbou som začal experimentovať potom počas strednej školy. Veľmi ma to bavilo tak som sa snažil hľadať viac informácií na internete.

Keď sme už pritom, musím spomenúť VFXcz od Martina Kleknera, kde som sa dozvedel množstvo užitočných informácií a taktiež o tvojom workshope. Píšeš, že som tvoj “najstarší” študent a myslím, že práve tento workshop bol miestom kde sme sa spoznali a začali komunikovať a spolupracovať, znovu vďaka Máriovi, ktorý mi o VFXcz a workshope povedal. Nasledovali 2-3 roky učenia vo voľnom čase. Popritom sme spravili spolu zopár pekných projektov, neskôr tvorba showreelu a tak to začalo. Nasledoval Londýn na vyše roka a najnovšie som v Kanade. Momentálne sa nachádzam v Montreále a pracujem ako Environment TD pre MPC.

Prvé rendery a učenie v 3D
image before image after

Presne ako píšeš, stretli sme sa prvý krát na workshope v Prahe v 2015. “Najstarší” študent som písal práve preto, že sme spolu spolupracovali už pred samotným kurzom hľavne asi na Full CG kostole pre mesto Handlová a potom neskôr nejaké daľšie jednotlivé zábery pre reel.
Čo ťa vlastne viedlo ísť na Compozitive kurz po Workshope ? Kedže pre teba “kurz” začal už pred samotným kurzom akoby, bolo niečo konkrétne prečo si sa rozhodol vyše roka čakať a nakoniec ísť do toho ?


Išiel som do toho hľavne z dôvodu, že som si chcel rozšíriť znalosti v 2D. Pred tým som sa zameriaval skôr na 3D a programovanie, ale kedže VFX je mix umenia a technickej zručnosti, videl som tento kurz ako jedinečnú príležitosť. Chcel som vedieť a hlavne si skúsiť čo všetko obnáša dať záber na “finál” kedže compositing je posledné oddelenie pri výrobe záberu keď nerátame DI. Ďalší fakt je ten, že nie vždy sa dajú zohnať informácie od A po Z, plus rôzne vychytávky od človeka ktorý už tu dlhšiu dobu pracuje v danom obore. Tento kurz to obnášal, takže rozhodnutie zúčastniť sa bolo pre mňa jednoznačné.

Ty si získal prvú prácu vo VFX takmer simultánne so začiatkom kurzu Compozitive.
Akú prácu a kde si začal robiť ? Tiež ma zaujíma či si stíhal jednotlivé lekcie popri novéj práci ?

Prvú prácu som získal v Londýne na poslednom diely Pirátoch z Karibiku. Bolo to na pozícií Lighting TD v MPC. Kedže v práci sme končili väčšinou 18:30 k lekciam kurzu som sa dostával až večer okolo 20:00. Niektoré dni to bola výzva prinútiť sa večer ešte študovať ale musím povedať, že sa to dalo hravo zvládnuť. Cez týždeň som sa väčšinou venoval teórií obsiahnutej v lekciách a cez víkendy zase praxi a cvičeniu technik.

Ako ti lekcie, ktoré si prechádzal každý týždeň pomahali v práci kedže si bol Lighting TD, bolo ti niečo z kurzu vôbec osožné a nápomocné ?

Samozrejme že áno. Za normálnych okoľností Lighterovi stačia základné poznatky o compositingu na vytvorenie slapcomps, kedže väčšinu času trávi čas v 3D aplikácií. Avšak, na Pirátoch nás v určitom momente požiadali aby sme vždy pri prezentácií urobili 2 verzie. Jednu na prezentáciu 3D renderu a jednu verziu kvázy prvý comp pass kvôli soundlock delivery. Čiže solidný kľúč, všetky elementy, ktoré záber obsahoval zladené do kopy aspoň na 90% plus ostatné optické efekty.
V tom momente som využil mnoho veci z kurzu, ktoré sa odo mňa ako lightera ani neočakávali.

Ako na teba zapôsobilo profesionálne štúdio a tvoja úplne prvá práca po strednéj škole ?

Úprimne, nečakal som to a bolo to pre mňa veľmi príjemné prekvapenie. V MPC sme boli super tím ľudí a hlavne skvelá partia. Atmosféra bola veľmi uvoľnená a pracovalo sa príjemne. Samozrejme každé štúdio má troška špecifickú pipeline a nejaký ten software takže trebalo sa znova niečo nového naučiť, ale po mesiaci sa človek zabehne. Doteraz rád spomínam na to ako sme hrávali stolný futbal a biliard spolu s vedúcim oddelenia počas prestávok.

Podla mňa je obrovský úspech získať prácu v Londýnskom štúdiu bez predošlých skúsennosti a to hneď po maturite. Veľa Slovákov asi takých nie je, čo by sa im to podarilo.
Čo myslíš, že ich zaujalo z tvojho reelu alebo aké skills dominovali aby sa rozhodli pre maturanta zo Slovenska ?

To je veľmi dobrá otázka, ktorú som si kládol aj ja. Myslím, že to bol mix pripravenosti, zamerania sa na špecifický software ktorý MPC používa a dobrý reel, ktorý bol tiež zameraný čisto na lighting. Ten obsahoval aj projekty, na ktorých sme spolu robili a ktoré si vtedy supervizoval. V prvom rade full CG záber, ktorý sme vytvorili pre mesto Handlová ako si spomenul vyššie. Myslím, že tento náš malý projekt pod tvojím vedením ocenili nielen v Handlovej ale aj v Londýne. Ten ich presvedčil najviac z dôvodu, že sme za 4 týždne dokázali vyrobiť záber o dĺžke 700 framov v domácich podmienkach a renderovaný na jednom počítači.

Handlová 640 rokov / Full CG projekt
image before image after

Spomínal si projekt Piráti z Karibiku 5, ktorý bol tvoj úplne prvý VFX projekt a to hneď v štúdiu MPC. Tam si bol Lighting TD, tipujem na pozícií junior, ale je niečo čo nebolo úplne na úrovni junióra, čo si tam predviedol….. Skús nám prezradiť čo sa ti podarilo spraviť a akú úlohu v tom malo aj to, že si v tom čase robil kurz ?

Piráti bol pre mňa velmi zaujímavý projekt. Pod ruku sa mi dostalo mnoho záberov, od tých najjednoduchších ako dorábanie oceánu až po celkom náročné full CG zábery plné simulácií a fx explozií. Asi najťažší bol pre mňa záber, ktorý som dostal keď môj Lead opustil MPC a musel som ho po ňom prebrať. Je to záber kde kapitán Barbossa mečom prebodol Jackovi flašku s Čiernou perlou. Bol to celkom masivný Katana script, o to horšie bolo, že rendertime na 1 frame bol približne 4-5 dní takže interaktívne niečo riešiť bolo takmer nemožné. Rozhodol som sa teda spraviť zopár testov, vytvoriť nový lookdev úplne od základov a zmeniť štýl akým sa záber skladal v comp. Nakoniec sa mi to podarilo zoptimalizovať na 6-8h na frame čo bolo oveľa prijateľnejšie ako zopár dni. Následoval stereo render, úspešne odovzdanie compozitorovi a pohárik dobrej whisky so šéfom kedže sa nám po 4 mesiacoch podarilo uzavrieť jeden z najkomplikovanejších CG záberov.

 

 

Toto je presne prístup čo ja veľmi na ľudoch oceňujem, vynaliezavosť a trpezlivosť.
Na základe úspechu v MPC si nemal prakticky žiadny problém získat už ďalší kontrakt v mojom obľúbenom štúdiu Framestore, Vieš nám prezradiť aké projekty si robil tam a čo bola tvoja náplň práce ?

Presne tak ako vravíš, následne po MPC som putoval do Framestore kde sa mi podarilo získať celkom zaujímavú pozíciu ako Environment TD. Tu som začal pracovať na Kingsman: The Golden Circle, kde som mal na starosti druhú polku snežnéj sekvencia v Alpách čo obnášalo vytvorenie CG lesa, modelovanie, texturovanie a lookdev rôznych assetov a taktiež lighting
a render jednotlivých záberóv. Tí bystrozrakí si možno všimli vejúcu vlajku Slovenska v zopár záberoch, ktorú sa mi podarilo pretlačiť až do kina ;). Neskôr nasledoval The Jungle book (od Andy Serkis) a na záver moja prvá marvelovka Avengers: Infinity War, kde som bol zodpovedný za lookdev budovy pre ***** a taktiež spolu s ostatnými vytváranie CG mesta *****.

Avengers : Infinity War (Marvel Studios) 2018 // Kingsman: The Golden Circle (20th Century Fox) 2017

image before image after

Keď sa teraz pozrieš na tie projekty, ktoré máš za sebou od strednej školy, čo bola asi najväčšia výzva a čo ťa fakt bavilo ?

Zatiaľ najväčšia výzva boli Piráti a to z dôvodu, že som ešte nebol oťukaný a bol to dosť skok do neznáma. Nevedel som ako to v štúdiách funguje čo všetko sa očakáva odo mňa, ako reagovať na situácie, ako prezentovať záber počas dailies v kine supervizorovi. Do toho zopár tažkých záberov a nakoniec zodpovednosť za celú sekvenciu. Myslím, že to bol dosť náklad, ale som za to vďačný, kedže ma to posunulo o hodne vyššie. Tento priemysel je plný ľudí, ktorí sú ochotní pomôcť, poradiť a posunúť vpred takže každá situácia sa dá vyriešiť s pozitívnym prístupom. No a projekt, ktorý ma zatiaľ fakt že najviac bavil, je asi ten na ktorom pracujem momentálne v Montreale. Žiaľ nemôžem veľa prezradiť, ale je to Disney-ovka so zaujímavým príbehom, ktorý sa odohráva v “magickom” svete ktorý je samozrejme celý CGI.

Európa ti už nestačila a si za menej ako rok a pol letel do Kanady, ocitli sme sa na tom istom kontinente a v tom istom štúdiu dokonca len v inej pobočke.
Ako si sa vôbec dostal do Kanady a čo ťa to vôbec napadlo sem prísť? 🙂

Kanadu som chcel vždy skúsiť. Najmä kvôli jej prírode a reputácií. Dostať sa sem bolo oveľa ľahšie po skúsennostiach v Londýne a kedže MPC ma momentálne celkom veľa projektov, jedného rána som sa zobudil so správou na LikedIn od recruitera, ktorý sa zaujímal o to kedy budem voľný a či by som uvažoval nad tým vrátiť sa do MPC a skúsiť Kanadu. Následne ako som im ukázal zopár vlastných nástrojov, ktoré som vytvoril pre Nuke a Katanu zameraných na projekcie, dostal som hneď dve ponuky a to na pozície Lighting TD alebo ako 3D Digital Matte Painter. Po 45 minutovom interview po telefóne sme sa zhodli na tom, že budem v 3D DMP oddelení ale viac ako Environment TD takže niečo podobné ako vo Framestore plus kedykoľvek si môžem skúsiť čo je to byť matte painterom.

Cesta z Popradu do Montrealu
image before image after

Vrabce čvirikali, že si mal celkom problémy nájsť bývanie po príchode do Kanady. Ľudia čo nežili v Kanade to asi nepochopia hneď, tak im vieš vysvetliť aké veci ťa po príchode sem šokovali či prekvapili čo si nečakal, prípadne nejaká príhoda, ktorú si zapamätáš??

Príchod do Kanady začal celkom super, po prílete som zamieril na imigračné oddelenie, kde to šlo ako po masle a za pol hodiny som už v ruke držal pracovné povolenie. Šok ale prišiel, keď som si všimol pri odchode z letiska kde, že všetky nápisi sú po francúzsky. Vtedy mi bleslo hlavou, že som sa mal lepšie učit francúžtinu v škole :). Quebec sa veľmi nepovažuje za Kanadu a nájde sa tu mnoho hrdých Francúzov. Napríklad keď som si vybavoval zdravotné poistenie, stala sa mi taká situácia, že pracovník veľmi nechcel hovoriť po anglicky. Na začiatku som sa predstavil ako sa sluší, povedal som prečo som prišiel, všetko v angličtine, On mi odpovedal po francúzsky. Do dnes netuším čo. Ja som mu na to po anglicky, že mu nerozumiem, že sa ospravedlňujem. Toto sa zopakovalo asi 3 krát v priebehu 2 minút a nakoniec spustil po anglicky. Každý týždeň nabehnem aspon 4x do takýchto ľudí či už v obchode alebo v reštauráciach. Taktiež kopu zábavných situácií pri hľadaní ubytovania, keď Vám ľudia buď po A) neodpíšu alebo po B) odpíšu formou ‘desoler je ne parle pas anglais 🙁 ‘ . K tomu pridať fakt, že som potreboval ubytovanie so začiatkom v polke mesiaca (v kanade sa ľudia snažia so začiatkom v prvý den v mesiaci) a kopu študentov z univerzít, ktorí si tiež zháňajú ubytovanie. No musím sa priznať nebolo mi všetko jedno, keď som posledný večer na hotely hľadal, písal a volal ľudom vediac, že zajtra ráno musím hotel opustiť. Jednou chvílou som si myslel, že som konečne niečo našiel, pri odchode mi ale vlastník povedal, že on je vegan a že si neželá aby som varil alebo uskladňoval akékoľvek mäso v jeho dome, tak to som sa hneď otočil a hľadal ďalej 😉 No nakoniec sa podarilo, i keď na poslednú chvíľu.

Tak zákaz mäsa je moc 😀 Je ale až vtipne zaujímavé ako podobné cesty máme…. Moje prvé zahraničné štúdio mimo CZ bolo tiež MPC, neskôr po ňom Framestore a potom keď som išiel do Kanady, to bolo znovu MPC. Dokonca môj prvý projekt v MPC v zahraničí boli Piráti z karibiku ale diel 4. To je fakt dosť náhod… Do toho ma teraz pobavilo, že si si našiel bývanie až posledný večer po 14 dňoch hľadania na hoteli… čo sa stalo aj mne, až na poslednú noc pred tým keď som skoro predĺžoval hotel, sa mi ozval jeden ktorý bol ochotný niekoho zobrať v polke mesiaca.
– Robil si dosť intezívne Lighting na vode a lodi atď…, potom si robil environmenty, programuješ medzi Katanou / Houdini a Nuke čiže by sa dalo nazvať, že skúšaš aj R&D, do toho celého si študoval compositing a robíš ho priebežne a používaš Nuke denne… Ako by si zhodnotil disciplínu Compositing pre koho je určená a aká je jej náročnosť ?

Compositing sám o sebe je veľmi zaujimavá disciplína. Náročnosť ale samozrejme záleží od komplexity záberu a od kvality elementov ktoré compositor dostáva. V praxi sa človek môže stretnúť so zábermy ktoré vie compositor zložiť aj za 2-3 dni. No potom sú tu iné zábery, plne zložitých projekcii, stovky CG a DEEP passov, FX a live action elementov ktoré musia byť poriadne zaintegrované. K tomu keď sa pridá nekvalitný greenscreen a tlak zo strany klienta keď je zopár dní pred deadline-om, situácia vie byť hneď oveľa zložitejšia a dokonca aj psychicky náročná. Človek musí byť dosť umelecky založený a zároveň technicky zdatný aby vedel rozlusknuť mnohé technické problémy, s ktorými sa stretávame. V konečnom dôsledku ale vždy ide o to ako záber vyzerá a pôsobí na diváka. Compositing vie byť veľmi príjemná a zároveň veľmi stresujúca pozícia. Je to posledná disciplína v celom procese VFX záberu. Tak ako compositor dokončí záber, tak to ľudia vidia v kine a preto nesie veľkú zodpovednosť.

Vieš porovnať aj keď iba po pár týždňoch rozdiel vo výrobe VFX v Kanade a v Európe ? Ak sú nejaké ?

Myslím, že som toho ešte veľa nenachodil, aby som si dovolil porovnávať. Navyše som v tom istom štúdiu takže veľa vecí je asi podobných. Jedinú vec ale cítim a to je väčšia pracovná pohoda a uvoľnenosť v Kanade. Keď odbije 6 hodín, ľudia sa postavia a idú domov. Hneď druhý deň mi kolega sediaci vedľa mňa povedal, že tu je pravidlo keď odbije 6 ide sa domov a neťahá sa ďalej. Dá sa to vždy dokončiť aj zajtra.

Kolega tam nebol asi ešte na konci projektu 🙂 Ale ozaj teraz, je nejaké štúdio kde by si možno raz chcel robiť, alebo vysnívaný projekt ktorého by si sa rád zúčastnil ?

Vysnívané štúdio nemám. Avšak, rád by som skúsil čo najviac štúdií a spravil si vlastný názor
a neskôr sa rozhodol, kde by som sa chcel usadiť. Čo sa týka projektov, myslím že na tom veľmi nezáleží, no treba hladať správny balance. Najdôležitejšie je, ako si to človek užíva a akých ľudí má okolo seba. Človek môže pracovať na dlhoočakávanom blockbusteri ktorý zarobí  XY dolárov no keď má okolo seba kopec negatívnych osôb, nikdy na to nebude spomínať v dobrom. Naopak, človek môže pracovať aj na menších projektoch, no keď má okolo seba správnu partiu, vždy sa bude cítiť veľmi dobre a to je podla mňa to najdôležitejšie.

Správne hovoríš, s tým úplne súhlasím, že viac ako názov projektu je dôležité pracovné prostredie. Často aj „Nuke-uješ“, kedy si naposledy využil Nuke skills v práci, prípadne niečo z kurzu, popri tom čo teraz robíš a aká technika to bola ?

Naposledy? Myslím že to bolo včera. Techniku ktorú som použil si nám ukázal v poslednom týždni. Vytváranie „fake“-oveho 3D volume fogu v Nuke pomocou Deep. Rozhodol som sa skúsiť túto 2.5D cestu a spraviť rôzne vrstvy. Keď som ukázal všetky passy leadovi tak sa ma hneď opýtal či som si volumes vytvoril sám v Houdini alebo to mám z Fx oddelenia. Samozrejme, bol prekvapený z tohto 2.5D riešenia kedže je to dosť vychytávka, no uvidime čo na to povie supervisor v pondelok.

Tak to je paráda ! zachvílu aj lead budeš 🙂 Keď to takto hodnotíš po čase, vybral by si si Compozitive kurz znovu, keby si vedel to čo vieš dnes o priemysle a máš už určité skúsenosti aj z kurzu aj z práce ?

Určite áno. Ako som spomenul vyššie, z kurzu som si odniesol mnoho nových techník, ktoré by som možno nikdy ani nevedel, respektíve by som sa ich naučil oveľa neskôr a s odstupom času. Pre mňa osobne bolo najdôležitejšie to, že som dostal informácie od A po Z, organizované a podané profesionálnym spôsobom. Tým pádom som svoj čas efektívne a zameral som sa čisto na štúdium, ktoré v konečnom dôsledku trvalo 4 mesiace. Keby som sa chcel všetky veci naučiť sám vo voľnom čase, trvalo by mi to minimálne 6x dlhšie, ak nie viac. A ani by som nemal zdroje a materiály na tréning ako na kurze ktoré sú veľmi ťažké doma zohnať či vyrobiť. Takže pre mňa osobne to bola určite veľmi dobrá investícia, ktorá už dávno začala prinášať ovocie.

Pre koho si myslíš že je podľa teba kurz určený alebo ideálny a čo od neho môžu ľudia očakávať podľa teba ?

Pre tých čo vôbec netušia čo je compositing, taktiež juniorov a odvážim sa povedať aj mid compositorov. Ja osobne som zástanca myšlienky, že nikdy sa netreba prestať učiť. Je dobré zdielať svoje techniky a učiť sa nové techniky od rôznych ľudí. Compozitive kurz pokrýva úplne základy na začiatku a progresívne sa posúva do pokročilých lekcií a záberov s postupom týždňov. Takže začiatočníci sa budú potiť od začiatku, tí viac zdatnejší začiatok zvládnu myslím hravo no neskôr sa dozvedia mnoho zaujímavých techník, o ktorých možno nikdy nič nepočuli.

Taká provokačná otázka 🙂 Kedy od teba môžme čakať compositing showreel prípadne aj iné ďalšie reely ?

Čisto compositing showreel tak skoro asi nie, kedže ako vieš , momentálne mám na pláne zopár CG záberov spolu s chalanmi z Compozitive Akadémie ktoré budeš pravdepodobne znova supervizovať. Už som aj začať robiť prvé testy a lookdev. Tak či tak, chcel by som mať niečo pripravené do Augusta 2018. Mix compositingu, fx, environments a lighting.

Tak na ten mix sa teším teda dosť. Ďakujem ti Peťo za tvoj čas aj to že si bol súčasťou začiatkov Compozitive, doslova pri zrode celej školy a komunity. Rovnako ti chcem poďakovať za všetkú tú pomoc pred kurzom a trpezlivosť s mojimi nápadmi.
Čo by si odkázal ľudom ktorý majú 17-25 rokov, sú možno na konci strednej či vysokej školy a chceli by robiť raz VFX. Ty si v tej pozicii bol prakticky nedávno takže možno máš nejaké rady či postrehy.

Vďaka je na mojej strane Vlado. Som veľmi rád, že sme si za tie roky vymenili mnoho informácii
a taktiež vďaka za organizáciu workshopov a tohto kurzu pre Slovákov a Čechov.
Čo by som odkázal ľuďom, ktorí sa snažia prebojovat do vfx priemyslu? Dostať sa do vfx je celkom náročné a vyžaduje to čas. Prakticky ‘bojujete’ s ľuďmi zo všetkých krajín sveta. Jednoznačne treba byť trpezlivý a mať niečo v showreele čo vás odlíši od ostatných. Taktiež môžte skúsiť troška riskantnejší plán. Skúste sa zamerať na jedno štúdio. Zistite si informácieo ich pipeline a kvázi „ušite“ si showreel rovno pre nich. Ukážte im presne to čo chcú vidieť + niečo extra a buďte trpezliví.
VFX priemysel je krásny. Umožní ľuďom cestovať, spoznávať krajiny a nových ľudí. Vytvárať priateľstvá s ľuďmi z celého sveta a poznávať ich kultúry. Na druhej strane dost nestabilný a plný prekvapení a dobrodružstva. Najdôležitejšie na začiatkoch a vlastne aj potom ako sa človek dostane do priemyslu je udržiavať dobré kontakty, spájať sa s ľuďmi, zdieľať skúsenosti a navzájom sa posúvať vpred a to je aj jedna z veci čo Compozitive komunita ponúka a čo na nej veľmi cením.

Projekty:
– Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
– Kingsman: The Golden Circle
– The Jungle Book (Warner Bros / Andy Serkis)
– Avengers Infinity War
– Untitled XY projekt

 



Peter Dominik  :

ex-študent  Compozitive
Lighting – Lookdev – Environment TD / MPC Montreal
Official website: www.peterdominik.com

Vladimir Valovic - Mentor / CEO Compozitive

Vladimir Valovic - Mentor / CEO Compozitive

https://vladimirvalovic.com

skúsený senior compositor, vfx supervízor a vfx mentor s viac ako 20 ročnými skúsenosťami v odbore, vrátane viac ako 12 rokov pracujúci na celovečerných filmoch, blockbustroch, televíznych seriáloch aj reklamách. Niekoľko rokov je aj hrdý člen asociácie Visual Effects Society (VES).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *